Фізика

Навчальне відео.

Лічильник Гейгера.


Електризація тіл.


Дослід Ерстеда.

Використання інформаційних технологій на уроках фізики.

Найважливішим завданням школи, у тому числі і викладання фізики, є формування особи, здатної орієнтуватися в потоці інформації в умовах безперервної освіти. Усвідомлення загальнолюдських цінностей можливе тільки при відповідному пізнавальному, етичному, етичному і естетичному вихованні особи. У зв'язку з цим першу мету можна конкретизувати більш приватними цілями: виховання у школярів в процесі діяльності позитивного відношення до науки взагалі і до фізики зокрема; розвиток інтересу до фізичних знань, науково - популярних статей, життєвих проблем. Фізика є основою природознавства і сучасного науково - технічного прогресу, що визначає наступні конкретні цілі навчання: усвідомлення учнями ролі фізики в науці і виробництві, виховання екологічної культури, розуміння етичних проблем, пов'язаних з фізикою.
Характерна мета освіти в Україні - постійне вдосконалення навчально-виховного процесу разом з розвитком суспільства і створенням єдиної системи безперервної освіти. Реформація школи направлена на те, щоб привести зміст освіти у відповідність з сучасним рівнем наукового знання, підвищити ефективність всієї навчально-виховної роботи і підготувати учнів до праці в умовах прискорення НТП, авангардні рубежі якого визначені як електронізація народного господарства, комплексна автоматизація, прискорений розвиток безвідходних технологій. Електроніка і обчислювальна техніка стають компонентами змісту навчання фізики і математики, засобами оптимізації і підвищення ефективності навчального процесу, а також сприяють реалізації багатьох принципів розвиваючого навчання.
Чи потрібний комп'ютер на уроках фізики? Яка його роль на уроках фізики? Його застосування принесе користь або шкоду?
На ці питання продовжуються спори педагогів, психологів і медиків. Комп'ютеризація йде такими темпами, що комп'ютери є в кожній школі. Тому саме зараз необхідно розробляти методичні рекомендації по застосуванню комп'ютера на уроках, обґрунтування по міждисциплінарній взаємодії. В першу чергу, необхідно створити електронні навчальні програми, які повинні відповідати шкільній програмі, і методичні посібники з їх використання, електронні підручники, задачники, репетитори із зручним і зрозумілим для кожного інтерфейсом. Багато що з перерахованого вже видане і навіть направлене в школи, тепер залишається все це освоїти і навчити педагогів різних предметів застосовувати електронні навчальні посібники на своїх уроках.

Моделювання фізичних процесів і явищ.

 Одним з найбільш перспективних напрямів використання інформаційних технологій у фізичній освіті є комп'ютерне моделювання фізичних процесів і явищ, направлене на підвищення ефективності навчання фізиці. Комп'ютерні моделі легко вписуються в традиційний урок, дозволяючи вчителеві продемонструвати на екрані комп'ютера багато фізичних ефектів, а також дозволяють організувати новий нетрадиційний вигляд навчальної діяльності.
Основні завдання застосування комп'ютера на уроках фізики:
ü Розвиток творчих здібностей школярів, уміння аналізувати, моделювати, прогнозувати, творчо мислити.
Підвищення мотивації вивчення фізики.
 Вдосконалення практичних навиків учнів в роботі на ПК.
 Формування умінь учнів одержувати знання самостійно, працюючи з навчальними програмами на комп'ютері.
 Формування вмінь учнів використовувати пакет MS Office (Word, Excel, PowerPoint и др.), а також інших пакетів (Open Office та ін..) для моделювання, дослідження фізичних процесів та оформлення результатів роботи.
 Здійснення диференційованого підходу до учнів при навчанні фізиці, використовуючи комп'ютер.
В даний час кількість комп'ютерних програм, призначених для вивчення фізики, обчислюється десятками. Ці програми вже можна класифікувати залежно від виду їх використання на уроках:
* навчальні програми;
* демонстраційні програми;
* комп'ютерні моделі;
* комп'ютерні лабораторії;
* лабораторні роботи;
* пакети завдань;
* контролюючі програми;
* комп'ютерні дидактичні матеріали.
Формування умінь учнів використовувати пакет MS Office (Word, Excel, PowerPoint та ін.) для моделювання дозволяють одержувати в динаміці наочні ілюстрації фізичних експериментів і явищ, що запам'ятовуються, відтворити їх тонкі деталі, які можуть вислизати при спостереженні реальних експериментів. Комп'ютерне моделювання дозволяє змінювати часовий масштаб, варіювати в широких межах параметри і умови експериментів, а також моделювати ситуації, недоступні в реальних експериментах. Деякі моделі дозволяють виводити на екран графіки часової залежності величин, що описують експерименти, причому графіки виводяться на екран одночасно з відображенням самих експериментів, що додає їм особливу наочність і полегшує розуміння загальних закономірностей процесів, що вивчаються. В цьому випадку графічний спосіб відображення результатів моделювання полегшує засвоєння великих об'ємів одержуваної інформації.
При використанні моделей комп'ютер надає унікальну, таку, що не реалізовується в реальному фізичному експерименті, можливість візуалізації не реального явища природи, а його спрощеної теоретичної моделі з поетапним включенням в розгляд додаткових ускладнюючих чинників, що поступово наближають цю модель до реального явища. Крім того, не секрет, що можливості організації масового виконання різноманітних лабораторних робіт, причому на сучасному рівні, в середній школі вельми обмежені унаслідок слабкої оснащеності кабінетів фізики. В цьому випадку робота учнів з комп'ютерними моделями також надзвичайно корисна, оскільки комп'ютерне моделювання дозволяє створити на екрані комп'ютера живу динамічну картину фізичних дослідів або явищ, що запам'ятовуються. 
В той же час використання комп'ютерного моделювання не повинне розглядатися як спроба підмінити реальні фізичні експерименти їх симуляціями, оскільки число фізичних явищ, що вивчаються в школі, не охоплених реальними демонстраціями, навіть при блискучому оснащенні кабінету фізики, дуже велике. Декілька умовний характер відображення результатів комп'ютерного моделювання можна компенсувати демонстрацією відеозаписів реальних експериментів, які дають адекватне уявлення про реальне протікання фізичних явищ.
При грамотному використанні комп'ютерних моделей фізичних явищ можна досягти багато чого з того, що потрібне для неформального засвоєння курсу фізики і для формування фізичної картини світу.
Комп'ютер допомагає зробити це і в несприятливих умовах, таких як:
- відсутність інтересу до предмету у учня, коли він вважає, що фізика надалі йому не буде потрібна;
- відсутність здібностей до вивчення точних наук;
- брак лабораторного устаткування в школі для демонстрації експерименту.
В своєї роботі я використовую педагогічні програмні засоби для загальноосвітніх навчальних закладів “Бібліотека електронних наочностей, „Фізика”, 7-9 кл.”,  “Бібліотека електронних наочностей „Фізика”, 10-11 кл.” Вони орієнтовані на сучасні форми навчання із забезпеченням сумісності з традиційними навчальними матеріалами в повній відповідності з документами, що регламентують зміст освіти. Хоча навчальні програми змінюються і не все можна використати зараз для проведення уроків і лабораторних робіт.
Побудова ППЗ дає можливість досягнення наступних педагогічних цілей:
-     Створення комфортних умов комп’ютерної підтримки традиційних і новаторських технологій навчання у викладанні фізики.
-     Структуризації змісту фізики та активізації опорних знань.
-     Підтримки фронтальних, групових та індивідуальних форм навчання при вивченні фізики в умовах класно-урочної системи організації навчального процесу.
-     Створення дидактичних основ технології дистанційного навчання для вивчення фізики як комп’ютерної монотехнології навчання.
Багато можливостей містять в собі анімації для демонстрації фізичних явищ, вивченні фізичних законів, з’ясування закономірностей при вивченні різних тем з фізики.
Приклади анімацій, які можна використовувати на уроках фізики:
1.     Тепловий рух і температура тіла. (Додаток_1).
2.     Графік коливань. (Додаток_2)
3.     Модель когерера. (Додаток_3)
4.     Рух тіла, кинутого під кутом до горизонту і вертикально. (Додаток_4).
5.     Графік рівноприскореного руху. (Додаток_5).
6.     Модель насоса. (Додаток_6).
7.     Побудова зображення, яке дає лінза. (Додаток_7).
8.     Рух тіла, кинутого горизонтально. (Додаток_8).
9.     Гармонічні коливання. (Додаток_9).
                  10.  Фотоефект. (Додаток_10). 

               (Див. також сайт «Флеш-фізика»  (Додаток_11).)

Принципи застосування комп'ютерної моделі на уроці:
* Модель явища необхідно використовувати лише у тому випадку, коли неможливо провести експеримент, або коли це явище протікає дуже швидко і за ним неможливо прослідкувати детально.
* Комп'ютерна модель повинна допомагати розбиратися в деталях явища, що вивчається, або служити ілюстрацією умови вирішуваної задачі.
* В результаті роботи з моделлю учні повинні виявити як якісні, так і кількісні залежності між величинами, що характеризують явище.
* При роботі з моделлю необхідно пропонувати учням завдання різного рівня складнощі, що містять елементи самостійної творчості.
Планування уроків фізики із застосуванням комп'ютера потрібно починати з ретельного вивчення можливостей програмних учбових продуктів. Комп'ютер може бути застосований на будь-якому уроці, тому необхідно спланувати, що і коли застосувати для ефективнішого результату.

Форми проведення уроку:  урок - лекція, урок-залік, узагальнювальний урок, урок - дослідження, урок - ділова гра, інтегрований урок, урок - семінар, рішення задач в середовищі MS Excel, за допомогою мов програмування і в навчальних програмах.
Застосування комп'ютерних програм, проведення перерахованих уроків дозволяють успішно поєднувати уроки на комп'ютерах із звичайними уроками фізики, що забезпечує своєчасне виконання навчального плану.

Застосування середовища MS Excel при вивченні фізики.

Для побудови графіків функцій, організації обчислень, створення комп'ютерних моделей, проведення лабораторних робіт можна використовувати засоби MS Excel.
Прикладом уроку з використанням табличного процесора Excel може служити урок вивчення коливань пружинного маятника у 11 класі.
Бінарний урок з інформатики і фізики
"Побудова інформаційної моделі коливань пружинного маятника".
Форма проведення: бінарний урок, урок-практикум, урок узагальнення.
Технологія: проблемно-дослідницька.
Коротка анотація уроку:
Даний урок проводиться як узагальнюючий після вивчення тем з фізики: «Механічні коливання» і з інформатики: « Робота з електронною таблицею». Урок є бінарним, у зв'язку з чим наочно представлений зв'язок між двома навчальними  предметами: фізикою і інформатикою.
Впродовж всього уроку учні поетапно будують інформаційну модель коливань пружинного маятника.
На уроці учні виконують дослідницьку роботу для виявлення залежності між величинами, що характеризують коливальний рух. Робота виконується двома способами: за допомогою лабораторного устаткування і комп'ютерного практикуму в програмі Microsoft Excel.
Цілі уроку:
   1. Освітня - показати застосування інформаційних технологій в практичній діяльності, міжпредметні зв'язки дисциплін «інформатика» і «фізика»; провести дослідження фізичних закономірностей; закріпити уміння і навички роботи в програмі Microsoft Excel; виробляти уміння застосовувати одержані знання при розв’язуванні задач різної спрямованості.
   2. Розвиваюча - формувати навички самостійної і групової роботи; удосконалювати уміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати; розвивати комунікативно-технічні уміння, уміння оцінювати результат виконаних дій, застосовувати знання на практиці.
   3. Виховна - виховання самостійності, відповідальності, комунікативності, інформаційної культури; розширення кругозору.
Устаткування: роздатковий матеріал: картки з назвою формул, завдання для груп, контрольні питання, тести (Додаток_12), мультимедійна презентація

( Додаток_13), лабораторне устаткування.

ХІД УРОКУ
Слайд 1. Вчитель інформатики:
    За розкладом рівно в строк
    Ми починаємо наш урок!
    Чекають відкриття всіх вас
    За роботу, в добрий час!
Слайд 2. Вчитель фізики: Здрастуйте, діти!
Сьогодні на уроці ми вивчатимемо коливання пружинного маятника за допомогою програми Microsoft Excel.
По назві теми ви вже здогадалися, що наш урок буде незвичайним. По-перше, вести його буду я як вчитель фізики, так і як  вчитель інформатики. По-друге, ви, діти, будете сьогодні експериментаторами і дослідниками. Мета уроку - досліджувати зв'язок між величинами, що характеризують коливання пружинного маятника.
Слайд 3. Вчитель інформатики: Одним словом, ми з вами сьогодні будуватимемо інформаційну модель коливань пружинного маятника. Давайте пригадаємо основні етапи побудови інформаційної моделі:
   1. Постановка завдання.
   2. Розробка моделі.
   3. Комп'ютерний або фізичний експеримент.
   4. Аналіз отриманих результатів.
Слайд 4. По цьому плану ми сьогодні і працюватимемо. Але перш, ніж приступити до цієї роботи, пригадаємо з вами програму Microsoft Excel, оскільки саме за її допомогою буде проведений комп'ютерний експеримент. Дайте відповіді на питання:
   1. Для чого призначена програма Microsoft Excel?
   2. Як ви розумієте термін «ділова графіка»?
   3. За допомогою якої команди в меню можна побудувати діаграми?
   4. Який тип діаграми краще узяти для побудови графіка?
   5. Що є мінімальним елементом таблиці? Як він називається?
   6. Що таке діапазон таблиці?
   7. Як задати формулу для обчислень?
   8. Яким способом можна занести формулу в декілька комірок?
   9. Що робити, якщо у формулі присутні елементарні математичні функції?
Отже, приступимо до побудови моделі. Перший етап - постановка завдання.
I. Постановка завдання.
Слайд 5. Вчитель фізики: А зараз нам необхідно повторити те, що ми знаємо про коливальний рух.
Працюємо у дошки за картками.
Картка 1: Формула для знаходження сили пружності.
Картка 2: Формула для знаходження циклічної частоти.
Картка 3: Формула для періоду коливань пружинного маятника.
Дайте відповіді на питання:
   1. Що таке коливальний рух?
   2. Які коливання називаються вільними?
   3. Що таке маятник?
   4. Що собою являє пружинний маятник?
   5. Що таке циклічна частота?
   6. Що таке період коливань?
   7. Дайте визначення сили пружності.
   8. Сформулюйте закон Гука.
Перевіримо роботу, яку виконували у дошки.
Подивіться, діти, на першу формулу. Скажіть, як, на вашу думку, сила пружності залежить від видовження пружини?
Працюємо тепер з другою формулою. Зробіть припущення, як циклічна частота залежить від маси вантажу?
Подивиться на третю формулу. Як ви думаєте, який зв'язок між періодом коливань і масою тіла?
Ви зробили три припущення, тобто висунули гіпотези. Піддамо всі наші гіпотези експериментальній перевірці.
II. Розробка моделі.
Вчитель інформатики: Переходимо до другого етапу - розробки моделі, тобто в даному випадку побудові математичної моделі завдання. Необхідно записати формули, які на дошці, в тому вигляді, в якому вони використовуватимуться в електронних таблицях.
III. Експеримент.
Переходимо до третього етапу - експерименту. Працювати будемо таким чином. Кожна команда одержує завдання. Три групи учнів залишаються на місцях і проводять фізичний експеримент. Три групи йдуть за комп'ютери і проводять ті ж дослідження, але за допомогою програми Microsoft Excel.
Слайд 6. Вчитель фізики: Перша група, ви досліджуватимете зв'язок між силою пружності і видовженням пружини.
Друга група одержує наступне завдання. Досліджувати залежність циклічної частоти від маси тіла.
Третя група, ви досліджуватимете залежність періоду коливання від маси тіла.
Завдання для групи 1 (фізичний експеримент).
Мета експерименту: дослідити зв'язок між силою пружності і видовженням пружини.
Хід експерименту:
   1. Виміряти початкову довжину пружини.
   2. Підвісивши до пружини один вантаж вагою 1 Н, з'ясувати, на скільки видовжилася пружина.
   3. Повторити дослід з двома вантажами.
   4. Заповнити таблицю і зробити висновок.
Сила пружності
  1 Н  
  2 Н 
Видовження
 

Висновок:
Завдання для групи 1 (програма Microsoft Excel)
Мета: досліджувати зв'язок між силою пружності і видовженням пружини, накреслити графік цієї залежності.
Хід експерименту:
   1. Запустити програму Microsoft Excel.
   2. Ввести дану таблицю.
   3. Використовувати для введення другого рядка формулу, з подальшим її копіюванням.
   4. За даними, що вийшли, побудувати діаграму типу точкова.
K=7,5 Н/м
Видовження,м
     0     
  0.01  
  0.02  
  0.03  
  0.04  
  0.05  
  0.06 
Сила пружності , Н
 
 
 
 
 
 

Слайд 7. Висновок:
Завдання для групи 2 (фізичний експеримент)
Мета експерименту: Дослідити залежність циклічної частоти від маси тіла.
Хід експерименту:
   1. Підвісивши до пружини вантаж масою 0,1 кг, порахувати, скільки повних коливань здійснює пружинний маятник за 6,28 с.
   2. Повторити дослід з двома вантажами.
   3. Заповнити таблицю і зробити висновок.
Маса вантажу
0.1 кг  
0.2 кг 
Циклічна частота


Висновок:
Завдання для групи 2 (програма Microsoft Excel)
Мета: Досліджувати залежність циклічної частоти від маси тіла і накреслити графік цієї залежності.
Хід експерименту:
   1. Запустити програму Microsoft Excel.
   2. Ввести дану таблицю.
   3. Використовувати для введення другого рядка формулу, з подальшим її копіюванням.
   4. За даними, що вийшли, побудувати діаграму типу точкова.
К=7,5 Н/м
Маса вантажу
0,1
0,2
0,3
0,4
0,5
0.6
0,7
0,8
0,9
1,0
Циклічна частота










   
Слайд 8. Висновок:
Завдання для групи 3. (фізичний експеримент)
Мета експерименту: дослідити залежність періоду коливання від маси тіла.
Хід експерименту:
1. Підвісивши до пружини вантаж масою 0,1 кг, з'ясувати, за скільки секунд маятник робить 10 коливань. Обчислити період коливань.
   2. Повторити дослід з вантажем масою 0,2 кг
   3. Заповнити таблицю і зробити висновок.
Маса вантажу
0,1 кг
0,2 кг
Число коливань
10
10
Час коливання
 

Період коливання
 

Висновок:
Завдання для групи 3 (програма Microsoft Excel)
Мета: дослідити залежність періоду коливань від маси тіла і накреслити графік цієї залежності.
Хід експерименту:
   1. Запустити програму Microsoft Excel.
   2. Ввести дану таблицю.
   3. Використовувати для введення другого рядка формулу, з подальшим її копіюванням.
   4. За даними, що вийшли, побудувати діаграму типу точкова.
К=7,5 Н/м
Маса вантажу
  0,1  
  0,2  
  0,3  
  0,4  
  0,5  
  0,6  
  0,7  
  0,8  
  0,9  
   1  
Період
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Слайд 9. Висновок:
IV. Аналіз отриманих результатів.
Вчитель інформатики: Переходимо до четвертого етапу побудови інформаційної моделі - аналізу отриманих результатів. Групи, порівняєте результати, одержані після виконання двох різних видів робіт.
Слайд 10. Вчитель фізики: Запишемо висновки в зошитах.
    * Чим більше видовження пружини, тим більше виникаюча сила пружності.
    * Чим більше маса вантажу, тим менше циклічна частота коливань пружинного маятника.
    * Чим більше маса вантажу, тим більше період коливань пружинного маятника.
Слайд 11. Дайте відповіді на контрольні питання:
Група 1. Як зміниться виникаюча в пружині сила пружності при видовженні пружини в 3 рази?
Група 2. Як зміниться циклічна частота коливань маятника при збільшенні маси вантажу в 4 рази?
Група 3. Як зміниться період коливань маятника при збільшенні маси вантажу в 9 разів?
Висновки, зроблені під час досліджень, вам обов'язково стануть в нагоді при вивченні електромагнітних коливань.
Слайд 12. Вчитель інформатики: Отже, діти, ми з вами успішно справилися із завданням - побудовою інформаційної моделі коливань пружинного маятника. Запишіть домашнє завдання: побудувати інформаційну модель для періоду математичного маятника. А зараз, для закріплення одержаних знань, дайте відповіді на питання тесту. (Додаток_12).
Слайд 13. Вчитель фізики, вчитель інформатики: Спасибі за урок!

Урок «ЗАКОН РАДІОАКТИВНОГО РОЗПАДУ».
Мета: 1.Вивчення і осмислення закону радіоактивного розпаду по етапах отримання знань учнями в процесі пізнання природи.
2. Вироблення уміння застосовувати закон радіоактивного розпаду при розв’язуванні задач.
Устаткування:
   1. Плакати “Використання радіоактивних ізотопів в промисловості і в сільському господарстві ”.
   2. Таблиця: “Закон радіоактивного розпаду”.
   3. Урок проводився в кабінеті інформатики з використанням програми MS Excel.
   4. 100 штук монет рівного номіналу.

Хід уроку.
Вчитель оголошує мету уроку. Звертається до плакатів і нагадує роль радіоактивних ізотопів в житті людини. Питання до учнів: що називають радіоактивністю?
Радіоактивність обумовлена лише структурою атома. Радіоактивний розпад - явище принципове статистичне. Ніколи не можна визначити, коли розпадеться, то або інше ядро. Ядра зазнають радіоактивні перетворення незалежно один від одного. Швидкість розпаду визначається лише загальним числом наявних ядер і абсолютно не залежить від “передісторії” цих ядер. Це означає, що радіоактивний розпад не є результатом накопичення якихось змін в ядрах. Вірогідність розпаду однакова для всіх ядер даного елементу. Число радіоактивних розпадів в одиницю часу називають активністю радіоактивного елементу. Час, за який розпадається половина первинного числа радіоактивних ядер N, називають періодом напіврозпаду Т. Розпад великої кількості ядер будь-якого радіоактивного елементу підкоряється закону радіоактивного розпаду.
Встановимо закон на моделі за допомогою великої кількості монет. Монети вважатимемо ядрами радіоактивного елементу. Випадання монет орлом або решкою - розпад ядер. Домовимося, що випадання монет орлом - це ядра, що розпалися, за час, рівний періоду напіврозпаду. Результати досвіду запишемо в таблицю:
Час









№ досліду









Число монет “орлом”









                                                  
Проводиться дослід з монетами, за допомогою програми MS Excel учні будують графік функції, що описує цей дослід.
Виходячи з виду графіка, учні роблять висновок, що результати досліду описуються показниковою функцією з негативним показником. Виходячи з фізичного тлумачення досвіду, робимо висновок: при t = 0 частинок N0, при t = Т частинок N0 /2, при t = 2Т частинок N0 /4 і т.д. Виводимо формулу закону радіоактивного розпаду N = N0 2 -t/T. На дошці відкривається таблиця із законом радіоактивного розпаду. Учням пропонується вирішити задачу в програмі Excel: скільки відсотків радіоактивних ядер елементу залишиться через 30 діб, якщо період його піврозпаду становить 8 діб? (Додаток_15).
Оцінюється робота учнів на уроці індивідуально.

Excel можна використати для перевірки знань учнів при складанні тестів. Програму можна скласти таким чином, що в кінці роботи комп'ютер не просто підсумовуватиме кількість правильних відповідей, але і поставить оцінку за роботу. Добитися цього можна, організовуючи вкладену логічну функцію.
Працювати з такими тестами дуже зручно і вчителеві, адже в даному випадку перевірка результату діяльності здійснюється комп'ютером і непотрібно витрачати на це свій час. А діти з великим задоволенням працюють з машиною.
Для закріплення засвоєння формул по фізиці, іноді застосовую такий прийом, також виконаний в Microsoft Excel. Складаю завдання в електронному вигляді, за розрахунком величини в одну дію. Учню потрібно не просто внести дані до таблиці з картки, переведені в систему СІ, але і перетворити формулу, з рядка формул Microsoft Excel, у формулу з фізики для знаходження шуканої величини. Тоді учень не просто одержить відповідь на поставлене завдання, пораховану комп'ютером, але зрозуміє, як саме, це було проведено. Така робота учням дуже подобається і, окрім цього, вона дуже результативна.
Excel можна використовувати для побудови і оформлення графіків на основі таблиць даних з метою дослідження фізичних процесів. Графічними називають завдання, в яких об'єктом дослідження є графіки залежності фізичних величин. У одних завданнях ці графіки задані в умові, в інших - їх треба побудувати. Якщо графік залежності між величинами даний, та ще електронним способом легко може бути змінений, при зміні значення початкових даних, наскільки ефективніше піде дослідження, наприклад, рівнозмінного руху, можна собі представити. Наприклад, для дослідження  рівнозмінного руху я пропоную учням різні значення початкових даних: прискорення, початкової швидкості і початкової координати.  (Додаток_16).Автоматично видозмінюватиметься і графік руху. Тому наочно видно як співвідносяться рівняння руху і графічне представлення залежності координати рухомого тіла від часу. За цим же проектом може бути запропоноване завдання учням: побудувати графік для цілком конкретного рівняння руху і охарактеризувати його. Варіантів роботи з готовим проектом на уроці може бути різна кількість. Такі роботи можна складати і для дослідження гармонійних коливань.

Застосування презентацій при вивченні фізики.

За допомогою програми Microsoft PowerPoint можна створювати презентації. Електронні презентації дають можливість вчителеві при мінімальній підготовці і незначних витратах часу скласти урок. Саме це повинно бути вирішальним чинником при виборі програми. Уроки, складені за допомогою PowerPoint видовищні та ефективні в роботі над інформацією. Ці можливості дозволяють створювати уроки різної спрямованості і всілякої конфігурації. Простій інтерфейс програми дає можливість використовувати її для виконання проектних завдань учнями самостійно.
Використання тестуючих програм на уроках фізики.

Для контролю знань учнів з фізики я використовую тести, які проводжу за допомогою програми  TestMaster201.  Вона дозволяє самостійно складати тести, використовувати малюнки при складанні тестів. Після проходження тестів учень одержує оцінку і бачить відсоток правильних відповідей. Використовую контрольно-діагностичну  систему  TEST-W,  яка призначена для  перевірки знань тестуванням на комп'ютері. Вихідний тест може мати  будь-яку  кількість питань (рекомендується від 30 до 50 і більше). З вихідного тесту методом випадкового вибору послідовно виводиться задана  кількість питань (наприклад, 25). Таким чином, кожен учень одержує свій відмінний від сусідів набір питань, що забезпечує індивідуалізацію  і  об'єктивність оцінки. На кожне питання тесту пропонується 5 варіантів відповідей, серед яких від одного до трьох вірних. Учню треба  вказати правильні, на його думку відповіді і перейти до наступного питання.  Час відповіді на тест обмежений. Рекомендується проводити тестування на протязі 10-15 хвилин для кількості питань 20-25. У  склад  пакету  входять:  діагностуюча оболонка Test-W, редактор тестів  Editor,  конвертер Tst2Txt, папки з тестами по окремим предметам або темам. Також використовую тестуючи систему Assistent, яка дозволяє вибрати різні форми відповіді: простий вибір, вибір кількох відповідей, введення з клавіатури, указання однієї точки на малюнку, указання кількох точок на малюнку, завдання на відповідність і послідовність(Додаток_17 та Додаток_18 у форматі MS Word).

Використання web- ресурсів при вивченні фізики.



Ресурси Інтернет можна використовувати як вчителю при підготовці до уроків, занять гуртка, проведення предметного тижня, так і учням для пошуку потрібної інформації.

Учні можуть брати участь в Інтернет - олімпіадах, використовувати web- ресурси при підготовці до екзаменів, пошуку матеріалів для написання рефератів. Як вчителі, так і учні мають можливість проходити дистанційне навчання, одержувати знання, використовуючи можливості Всесвітньої мережі, а також розміщувати свої роботи.

Деякі інші приклади використання комп’ютера у викладанні фізики.

Комп’ютер можна використовувати:
-- Для написання рефератів, використовуючи текстові редактори і процесори (наприклад, Microsoft Word).
- Для тиражування дидактичних матеріалів, інструкцій для лабораторних робіт, робіт практикуму.
- Для ведення електронного журналу з предмету.
- Для перегляду навчальних відео матеріалів.

Наявність комп'ютера в кабінеті фізики дозволяє різноманітити урок, продемонструвати ті явища і процеси, які представити учням складно, комп'ютерні демонстрації можуть замінити досліди, які неможливо провести для правильного сприйняття учнями теми. Комп'ютер дозволяє не тільки моделювати явища, але і змінювати умови протікання процесів, що дозволяє детально зрозуміти і вивчити явища.
Крім того, можна привернути учнів до виконання творчих, дослідницьких робіт, проектів з використанням ПК. Мої учні із задоволенням створюють презентації, веб-сайти (наприклад, сайт «Планети Сонячної системи» (Додаток_19), моделюють різні фізичні процеси за допомогою комп'ютера (наприклад, програма «Постріл»  (Додаток_20), написана мовою Visual Basic). Працюючи над проектом, створюючи презентацію по заданій темі, учні підбирають додатковий матеріал, систематизують його, вибирають форму для кращого уявлення на ПК, захищають свої роботи перед однокласниками. Результат - зростає інтерес до фізики, учні вчаться працювати в групі, розвиваються ораторські здібності, навички роботи з додатковою літературою. Все, що створюють учні, я можу використовувати на своїх уроках. 

Немає коментарів:

Дописати коментар